۱۳۸۷ بهمن ۴, جمعه

جلوگیری از مراسم یادبود مرحوم بازرگان و چهلمین روز درگذشت ارحام صدر




مراسم چهاردهمین سالگرد درگذشت مرحوم مهندس مهدی بازرگان،اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی که قرار بود پنچشنبه در حسینیه ارشاد برگزار گردد به دلیل مخالفت و ممانعت شماری از مسئولین و اعضای حکومت اسلامی لغو شد.
خبرگزاری ایلنا علت عدم برگزاری مراسم یادبود مهدی بازرگان را ((مخالفت نهادهای مسئول)) بیان داشته اما خبرگزاری اصولگرای فارس دلیل لغو این مراسم را نامعلوم اعلام نموده.گویا بهانه خوبی برای توجیه این عمل ناپسند خود نیافتند و تنها به نا مشخص نبودن دلیل عدم اجازه برای برگزاری مراسم یادبود درگذشت مرحوم بازرگان بسنده کرده اند.البته هیچ دلیل منطقی ای نیز به جزء سازگار نبودن عقاید مرحوم بازرگان با منافع جمهوری اسلامی و شخص خمینی برای توجیه لغو این مراسم وجود ندارد که به زعم شماری از حکومتی ها و سرکردگان این حکومت خوش نیامده است.در عین حال ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت ازادی ایران که از جمله یاران مهدی بازرگان بود، اذعان داشت که علت لغو این مراسم مخالفت نیروهای انتظامی بود که این ادعا نیز به خودی خود مبهم و نامعتبر است.ابراهیم یزدی پس از استعفای مهدی بازرگان با وجود انکه بسیاری از یارانش نیز همراه با بازرگان از همکاری با جمهوری اسلامی کناره گرفتند همچنان به پشتیبانی و حمایت از خمینی و اهداف کثیف حکومت اسلامی ادامه داد.
مهدی بازرگان(1373-1286) نخست وزیر وقت دولت موقت جمهوری اسلامی ایران به همراه ایت الله طالقانی و دکتر یدالله سحابی یکی از سه بنیان گذار نهضت ازادی ایران در سال 1340 بود.
بازرگان در سال ۱۲۸۶ و در دوران مشروطه، در خانواده‌ای مذهبی آذربایجانی متولد شد. پدرش، حاج عباسقلی تبریزی، پس از چندی در تهران مقیم شد و به عنوان یکی از تاجران سرشناس بازار تهران مطرح گردید. او پس از تحصیلات مقدماتی، در سال ۱۳۰۶ در میان اولین گروه محصلین ممتاز اعزامی دولت پهلوی قرار گرفت و به همراه افرادی چون دکتر محمد قریب به کشور فرانسه رفت. او در مدرسه حرفه و فن شهر پاریس در رشته‌‌ ترمودینامیک و نساجی تحصیل کرد و پس هفت سال در سال ۱۳۱۳ به ایران بازگشت . مهندس بازرگان در دوران زنده یاد دکتر محمد مصدق (رهبر جنبش ملی شدن صنعت نفت و بنیان گذار اصلی جبهه ملی ایران) به عنوان رییس هیئت مدیره خلع ید از شرکت نفت انگلیسی به آبادان رفت و به عنوان رییس هیات مدیره موقت شرکت برگزیده شد. اما پس از مدتی به علت برخی کارشکنی‌ها از این سمت استعفا داد. او پس از کودتای ننگین 28 مرداد ریاست شرکت آب و فاضلاب تهران را بر عهده گرفت و موفق شد اولین شبکه لوله‌کشی آب را در تهران احداث کند. بازرگان همچنین در این سالها در تأسیس نهضت مقاومت ملی به همراه آیت‌الله سید رضا زنجانی و آیت‌الله انگجی و آیت‌الله سید محمود طالقانی نقش مهمی داشت. در سال ۱۳۳۴ و درپی شناسایی چاپخانه مخفی نهضت مقاومت ملی توسط فرمانداری نظامی تهران، همراه چندی دیگر از سران نهضت دستگیر شد و به زندان افتاد. بازرگان در سال ۱۳۴۰ به همراه آیت الله طالقانی و دکتر سحابی نهضت آزادی ایران را پایه‌گذاری کرد. در سوم بهمن ۱۳۴۱ نهضت آزادی اقدام به انتشار اعلامیه‌ای در اعتراض به انقلاب نمایشی سفید شاه نمود که با واکنش تند حکومت همراه شد و باعث دستگیری سران نهضت و عده دیگری از فعالان نهضت شد. محاکمه بازرگان و سران و فعالان نهضت آزادی در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ به اتهام اقدام برضد امنیت کشور، ضدیت با سلطنت مشروطه و اهانت های گستاخانه به مقام شامخ سلطنت در دادگاه نظامی برگزار شد. این دادگاه پس از ۳۱ جلسه رای به محکومیت متهمان داد و اکثر افراد به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند. بازرگان نیز به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او پس از دوره کوتاهی در زندان قصر به زندان برازجان در استان بوشهر تبعید شد و در سال ۱۳۴۶، پس از پنج سال زندان و تبعيد آزاد شد و فعالیتهای علمی، مذهبی و اجتماعی خود را از سر گرفت. او در این دوران در تشکیل کمیسیون ایرانی دفاع از حقوق بشر و زندانیان سیاسی نقش موثری ایفا کرد.
مهدی بازرگان یکی از رهبران اصلی جنبش انقلابی مردم ایران بود گه سرانجام به انقلاب ناکام سال پنجاه و هفت منجر گردید.پس از پیروزی انقلاب او به عنوان نخست وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی برگزیده شد و به مدت 9 ماه(275 روز)در این سمت باقی ماند.تا انکه با اشغال و تصرف سفارت امریکا توسط دانشجویان خط امام، مرحوم بازرگان در اعتراض به اشفته سازی و اعمال تند و افراط گرایانه شماری از جهال و توهم زدگان از سمت نخست وزیری استعفاء داد.بازرگان با صدور فرمان تشکیل مجلس خبرگان توسط خمینی مخالفت نمود و جهت متقاعد کردن خمینی برای باز پس گرفتن این فرمان به نزد وی رفت.اما خمینی که غرق در جنون قدرت شده بود بازرگان را با فحش و ناسزا از خود راند.بازرگان بعد از استعفا از سمت نخست وزیری در اولین دوره مجلس به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد اما در دوره‌های بعد و دیگر انتخابات تا پایان عمر همواره از سوی حاکمیت رد صلاحیت می‌شد. در نتیجه فشارهای مختلف و بازداشت مکرر اعضا فعالیتهای نهضت آزادی، حزبی که وی یکی از موسسان آن بود نیز تا حدود زیادی محدود گردید. نهضت آزادی پس از فتح خرمشهر مخالفت خود را با ادامه جنگ اعلام کرد.بازرگان پس از کناره گیری از سمت نخست وزیری و به دنبال کم رنگ شدن فعالیتهای سیاسی اش منزوی گردید.در ان دوران به بسیاری از اشتباهاتش از جمله یاری رساندن به خمینی پی برد و تفکر بر روی این اشتباهات روحش را بر درید. تاجایی که حتی از بازگشت شاه و قانون اساسی مشروطه سخن به میان اورد.اما افسوس که دیگر خیلی دیر شده بود.سرانجام نیز در زمستان سال هفتاد و سه بدرود حیات گفت.
یادش گرامی باد



چهل روز از درگذشت رضا ارحام صدر بازیگر صاحب نام و کمدی تئاتر و سینمای ایران میگذرد.ارحام صدر معروف به ((شکرپاره اصفهان)) در دوم اردیبهشت سال هزار و سیصد و دو در اصفهان دیده بر جهان گشود و در بیست و چهارم اذر سال هزار و سیصد و هشتاد و هفت نیز بدرود حیات گفت.
او فعالیتهای هنری خود را از سال 1326 اغاز کرد و در واقع از پایه گذاران تئاتر در اصفهان محسوب میشود.وی موسس ((
گروه هنری ارحام صدر)) در سال 1343 میباشد.اخرین حضور هنری او باز میگردد به سه سال پیش و در فیلم ویدیویی درسا ساخته محسن دامادی.
یاد این هنرمند بزرگ و خدمت گزار نیز گرامی باد.

0 نظرات:

ارسال یک نظر