۱۳۸۷ آذر ۲۲, جمعه

روز دانشجو،روز فریاد رهایی

16 اذر روز همبستگی تمامی دانشجویان ایرانی برای میثاق عهد با ان جوان مردانی است که به مبارزه با دیکتاتوری و استبداد و اختناق بر خاستند و سه شهید را در این راه گهر بار نثار روح ازادی ایران زمین کردند.16 اذر روزی است که به حق همه ما باید انرا الگویی برای مبارزات خود و ازادی ایران از دست ملایان پس از سرنگونی استبداد شاهنشاهی پهلوی قرار دهیم.روز گذشته،16 اذر ماه با وجود ترس و واهمه شدید اوباش حکومتی و سردمداران اراذل و اوباش مذهبی جوانان ما همچنان به خیابانها ریختند تا فریاد رسای ازادی را سر دهند.گرچه مانند همیشه فریادشان به مردم نرسید و خاموش گشت اما شروع یک جنبش انقلابی عظیم و پایبند به موازین حقوقی انسانها ریشه در همین حرکتهای به نسبت کوچک دارد.اما همین بس که رژیم ملایی با وجود همین ابزار ساده فریاد ازادیخواهی دانشجویان در سراسر کشور به خصوص پایتخت نیروهای انتظامی و بعضا ارتش را مستقر گردانیده بود تا هر گونه فریادی را خاموش سازد.پایه های سست حکومتی در میان مردم از همین حرکات رسوا کننده نیز به کلی مشهود است و بر هیچ کس نیز پوشیده نیست.
************
16 آذر 32 با شهادت سه قهرمان آن شريعت رضوي, قندچي و بزرگ نيا تنها 3 ماه پس از كودتاي 28 مرداد به حق روز دانشجو نام گرفت.
اما جنبش دانشجويي قبل از 16 اذر هم زنده بود و دژ تسخيرناپذيرش دانشگاه, همچون وجدان هميشگي بيدار ملت ايران ميخروشيد و دست ياري و پشتيباني پيشواي نهضت ملي ايران دكتر محمد مصدق را به گرمي ميفشرد تا اينكه سرانجام در سرفصلي نوين اين ميراث به راهگشايان جنبش انقلابي تقديم نمودند. آنها همگي از رهبران جنبش دانشجويي بودند كه پايه گذار اصلي ترين و سنگين ترين مبارزه رهاييبخش در دوران حكومت پهلوي بودند.
هم اكنون 54 سال از شهادت 3دانشجوي دانشكدهٌ فني دانشگاه تهران، شهيدان قندچي، بزرگ‌نيا و شريعت‌رضوي مي‌گذرد. آذر سال32، ‌هنگامي كه فقط چند ماه از كودتاي 28مرداد عليه حكومت ملي دكتر مصدق مي‌گذشت و رژيم كودتا مي‌خواست دستاوردهاي كمكهاي بي‌شائبهٌ سازمان جاسوسي آمريكا، سيا؛ همكاران انگليسيش، اينتلجنت سرويس؛ حمايت اراذل و اوباش درباري و پشتيباني روحانيون را در به‌ سلطنت رساندن دوبارهٌ محمدرضا پهلوي، به‌نيكسون، معاون وقت رئيس‌جمهور آمريكا، نشان دهد، دانشجويان مبارز دانشگاه كه درس ميهن‌پرستي را از مراد خود دكتر مصدق آموخته بودند با ابراز مخالفت خويش نشان دادند كه اگر چه حكومت كودتا بر جان و مال مردم مستولي گشته است ولي غيرت و عزت و شرف مردم و به‌ ويژه دانشجويان را نتوانسته از بين ببرد. اين دانشجويان بهاي مبارزه با رژيم كودتا را با تقديم اين شهيدان و اسيران و مجروحان ديگري پرداختند و بر عكس حزب مردم‌فروش توده در لحظهٌ ضرورت به‌ وجدان خويش پاسخ مثبت دادند و ننگ ابدي را نصيب رژيم پهلوي و اربابانش كردند.
ولي براي شناخت هر چه بيشتر جنبش هاي دانشجويي آن زمان بايد كه هر چه بيشتر با مشخصه هاي اين جنبش آشنا بود.
بطور خلاصه مشخصه‌هاي آن جنبش اصيل دانشجويي در ايران ،بدينگونه بود :
1ـ وابستگي نداشتن به حاكميت
2ـ ماهيت ضداستبدادي و ضداستعماري
3ـ ماهيت انقلابي و مبارزاتي مشخص ...
4ـ داشتن آرمان و هدف مستقل

و اگر بخواهيم فقط به‌همين چند نكته توجه كنيم و مشخصه‌هاي ريزتري را وارد نكنيم، مي بينيم كه جنبش دانشجويي، قبل از انقلاب ضدسلطنتي تقريباً همهٌ اين مشخصات را دارا بود، زيرا:
1ـ به رژيم پهلوي وابسته نبود بلكه خواهان سرنگوني آن بود.
2ـ عليه منافع امپريالسم و سلطهٌ قدرتهاي استعمارگر موضع داشت.
3ـ داراي ماهيت انقلابي بود و به‌همين دليل نيروهاي آن به‌عضويت سازمانهاي انقلابي و پيشتاز نبرد مسلحانه عليه رژيم پهلوي درمي‌آمدند.
4ـ داراي آرمان بود و به آزادي و استقلال ميهن و دموكراسي معتقد بود و براي آن مبارزه مي‌كرد.
در سال 39 در اثر تحولاتي كه در سياست هاي بين المللي روي داد دانشجويان مبارز نيز تهاجم سياسي خود عليه رژيم شاه را شروع كردند. يك گروه 25 نفره از دانشجوريان در دسته 5 نفره سراغ رهبر سنتي رفتند تا آنها را براي شروع يك حركت فراگير سياسي تشويق نمايند. اما اين رهبران با طرح اين كه شرايط فعلا مساعد نيست از وارد شدن به صحنه امتناع كردند. دانشجويان خود دست به كار شدند آنها طي اطلاعيه اي براي برگزاري يك تظاهرات سياسي فراخوان دادند كه مورد استقابل مردم قرار گرفت و با يك تظاهرات باشكوه 5 هزار نفره به ثمر رسيد. در جريان اعتصاب معلمان دكتر خانعلي توسط سرگرد شهرستاني به شهادت رسيد. اينجا بود كه تظاهركنندگان خواستار اعدام اين افسر قاتل و استعفاي شريف امامي از نخست وزيري شدند.
اعتصاب سراسري معلمان با برخورداري از حمايت بي دريغ دانشجويان و دانش آموزان كشور تا رسيدن به خواست هايش ادامه يافت. با پيروزي معلمان كشور دانشگاه ها نيز كه به دنبال درگيري دانشجويان و گارد تعطيل شده بودند پس از 66 روز دوباره گشوده شد.
در سال 40-41 دانشجويان با بسيج گروه هاي سياسي كه مضمون ضد رژيم سلطنتي داشت به كمك مردم سيل زده جنوب تهران پرداختند. همچنين در جريان زلزله قزوين و بوئينگ زهرا در سال 41 دانشجويان مبارز امداد رساني به مردم مصيبت ديده را شروع كردند. از زمره دانشجوياي كه به محل رفته بودند تيمي از مهندسين دانشكده فني بودند كه طرح خانه سازي زلزله زدگان را دنبال ميكردند. در اوايل بهمن ماه شاه كه در تدارك اعلام برنامه هاي به ظاهر اسلامي خود بود گروهي از شخصيت هاي سياسي از جمله آيت الله طالقاني و رهبران سياسي آن زمان را بازداشت كرد. در همين روزها بار ديگر دانشگاه سنگر خروشان آزادي مورد تهاجم گارد قرار گرفت و دانشجويان مضروب و مجروح شده و عده اي نيز دستگير شدند. دانشجويان به محض اطلاع از قيام مردم تهران در روز 15 خرداد در گروه هاي مختلف از دانشگاه تهران و كوي دانشگاه به سمت مناطق مركزي شهر حركت كرده و به قيام پيوستند.
شعار آنها اين بود: اصلاحات آري, ديكتاتوري نه.
موجي از تظاهرات و اعتصاب اغلب دانشگاه هاي ايران را فرا گرفت . دانشجويان بر اثر اين اعتصاب ها توانستند تغييرات مورد نظر خود را در آيين نامه ها و كادر آموزشي دانشگاه ها و نيز امورات صنفي به دست بياورند.
به محض انتشار خبر درگذشت دكتر مصدق به رغم مشكلاتي كه مزدوران رژيم پهلوي فراهم كردند دانشجويان مبارز به سمت احمد آباد حركت كردند تا مراسم خاكسپاري پيشواي نهضت ملي ايران را برگزار نمايند.
به دنبال برگزاري تظاهرات دانشجويان در تهران و تبريز, در خارج كشور و به خصوص در برلين نيز تظاهرات اعتراضي شديدي توسط دانشجويان ايراني در حمايت از دانشجويان داخل كشور و اعتراض به رژيم ديكتاتوري برگزار كرديد. همچنين به دنبال مرگ مشكوك و جانگذاز جهان پهلوان دانشجويان دانشگاه ها مراسم خاكسپاري تختي را به يك نمايش عظيم اعتراضي عليه رژيم ديكتاتوري پهلوي تبديل نمودند و نهايتا در جريان انقلاب ضدسلطنتي با همياري و جانفشاني دانشجويان مبارز و همه اقشار مردم ايران رژيم ديكتاتوري شاه سرنگون گرديد...
ياد پيشتازان جنبش دانشجويي شريعت رضوي, قندچي و بزرگ نيا گرامي باد...
با تشکر از وبلاگ همبستگی 16 اذر

1 نظرات:

Unknown گفت...

یکبار دیگر سالگرد انقلاب مقدس ایران رسیده و متاسفانه هنوز ملت ایران فقیر و بی‌چاره هستند هنوز یک معلم نمیتونه یک کیلو گوشت یا برنج را به راحتی‌ بخره.می‌خوام برم تو خیابون روز انقلاب و فریاد بزنم یا امام روحت شاد خودت نجات ده. لا اله الالله

ارسال یک نظر